Energie electrica Gaze naturale Apa

De ce am infiintat ARCU

Companiile din sectorul energetic, indubitabil marii - daca nu chiar singurii - castigatori ai liberalizarii pietelor de energie, sunt organizate si isi promoveaza interesele de multi ani, prin mai multe organizatii si asociatii de profil.
Cate asemenea asociatii sunt dedicate intereselor consumatorilor de energie, in special celor mici si mijocii?
Companiile din sectorul energetic nu sunt doar 'pepiniera' de cadre - mai ales de conducere - ale ANRE, care decide asupra facturilor noastre, si, din pacate, asupra perspectivelor noastre economice. Aceste companii sunt si beneficiarii reglementarilor emise de ANRE.
Literatura de specialitate foloseste termenii de 'regulatory capture' si 'regulatory holdup' pentru a identifica situatii de genul celor descrise de economistul american George Singer care spunea ca reglementarea este o regula 'obtinuta de industrie (industria reglementata) si formulata si implementata in primul rand pentru beneficiul sau'.
Insa:
Nu consumatorii exista pentru piata ci, dincontra, fara consumatori nu exista piata.
Nu interesele companiilor de utilitati ci cele ale consumatorilor trebuie sa fie prioritare in legiferarea si reglementarea pietelor de utilitati.
Se afirma ca prin liberalizare pietele de utilitati din Romania vor fi aliniate la standardele europene dar se uita ca, in promovarea climatului concurential, legislatia europeana acorda rolul prioritar consumatorului si nu companiilor de utilitati.
Constienti de deplina aplicabilitate a celor de mai sus in spatiul reglementarii romanesti, am pornit acest proiect - constructia Asociatiei Romane a Consumatorilor de Utilitati - cu scopul de a reda consumatorului roman de utilitati, in special casnic sau IMM (cei vesnic trecuti cu vederea de autoritati) rolul prioritar pe care trebuie sa il aiba, in constructia institutionala a pietelor, fata de companiile producatoare, transportatoare, distribuitoare si celalalte din acest domeniu de activitate.
In acest sens, ARCU va oferi o voce si, in acelasi timp, o parghie institutionala consumatorilor de utilitati, cei care de fapt, platesc erorile, incompetenta si coruptia celor care decid pentru ei, cat si cui trebuie sa plateasca pentru a beneficia de realizarea dreptului fundamental la un trai decent, respectiv al dreptului la dezvoltare economica si sociala.
Ce putem face pentru consumatorii de utilitati
Datorita caracterului de consum cvasi-universal al utilitatilor, problemele care apar in relatia contractuala a unui consumator cu furnizorul sau apar in multe alte cazuri. Chiar daca un consumator se confrunta cu o problema pe care nu a mai intalnit-o sau de care nu a mai auzit, in ansamblul numarului mare de consumatori de utilitati, se confrunta si (multi) altii cu acelasi tip de probleme.
De exemplu, in calitate de consumator de gaze naturale, aveti dreptul:
-sa primiti banii din regularizarea citirilor nu sa asteptati compensarea acestora in contul viitoarelor facturi. Mai ales pe timp de vara, puteti fi in situatia de a avea de incasat o suma semnificativa de la furnizor (apare cu semnul '-' pe factura) iar compensarea ei din consumul lunar poate echivala cu stingerea ei abia in octombrie cand veti incepe din nou sa consumati gaze pentru incalzire. In tot acest timp, l-ati finantat gratuit pe furnizorul dvs de gaze; ati fi putut folosi dvs acesti bani.
-daca nu primiti banii in termen de 30 de zile, aveti dreptul la majorari de intarziere in cuantum de 0,04%/ zi; La un sold de incasat de 1000 lei, in 30 de zile, majorarile care vi se cuvin ar fi de 12 lei. Atat ati plati si dvs furnizorului daca ati intarzia plata!
-sa primiti preavizul de deconectare inainte de deconectarea propriu-zisa;
-daca intre timp ati achitat factura, nu vi se poate factura costul de deplasare al echipei de debransare.
Daca v-ati confruntat cu asemenea situatii sau altele similare, poate veti considera ca pentru a recupera 80-100 lei facturati nejustificat sau care vi se cuvin din imobilizarea sumelor la care aveti dreptul de catre furnizor, nu merita efortul de a actiona pe toate caile legale spre a va recupera paguba. Si aveti dreptate! 100 lei paguba nu merita efortul dvs. de a da in judecata furnizorul de gaze sau electricitate pentru recuperarea lor.
Insa recuperarea - in timp, chiar prevenirea - devine posibila la nivelul unui grup mult mai mare de consumatori care au suferit acelasi tip de prejudiciu si care, in plus, dispun de expertiza necesara in reglementarile aplicabile consumului de electricitate, gaze sau apa. Un astfel de grup este cel format din membrii ARCU!
Exista si o serie de alte probleme, aparute in cadrul sectorului de utilitati, care depasesc sfera stricta a relatiei consumator-furnizor. De exemplu, deciziile de liberalizare a pietei si preturilor la energie, a exportului de gaze naturale, licitatiile publice - sau mai putin publice - efectuate de companiile din aceste sectoare sau numirea conducerilor acestora. In final, toate greselile, neglijentele sau eventual, coruptia, in derularea activitatilor autoritatilor sau companiilor din sectoarele de utilitati, se contabilizeaza in facturile pe care le platim in calitate de consumatori. Ca atare, este dreptul si interesul nostru sa cunoastem ce se intampla in procesul de reglementare sau in modul de conducere al unei astfel de companii.
Prin urmare, ARCU va analiza si aspectele ce tin de cadrul de reglementare, respectiv de activitatea companiilor de utilitati intrucat acestia sunt factorii care determina in mod real nivelul facturilor si calitatea serviciilor pe care le primim. Rezultatele acestor analize vor fi facute publice iar modul in care vom sustine drepturile si interesele consumatorilor va fi adaptat fiecarei situatii.
In acest sens, in urmatoarele saptamani vom publica analiza noastra asupra procedurii si actelor normative prin care s-a realizat liberalizarea pietei si a exportului de gaze, respectiv a efectelor acestora in pretul final pe care il platim la gazele naturale.